Assalamualaikum ,Pemuda Muadzam Shah bersama dalam menyampaikan info yang bermanafaat,,, terima kasih atas ziarah anda......

Islam tidak cenderung kepada Assobiyah

Semalam saya sempat pergi mendengar tazkirah di surau.Bagus benor tazkirahnya yang antara intipatinya mengingatkan muslimin dan muslimat agar taat kepada Allah dalam segala hal."Tidak boleh mengambil sebahagian daripada Islam(Al_Quran) dan meninggalkan sebahagian yang lain,kita mesti Islam seluruhnya termasuk ekonomi,sosial,politik dan sebagainya..."...gitulah kata ustaz semalam.

"Orang Islam mestilah mengamalkan Islam sebagai cara hidup dan tidak boleh mengambil panduan lain selain Al-Quran dan Sunnah Rasul S.A.W"sambungnya lagi.

Dalam bab bersatu ustaz itu mengingatkan bahawa" bersatu mestilah kerana Islam dan bukan kerana bangsa atau keturunan.Mengambil Yahudi seperti yang dirakam dalam quran sebagai contoh golongan yang memperjuangkan bangsa mereka.Mereka tidak redho kepada bangsa-bangsa lain dan menganggap merekalah bangsa istemewa.

Yahudi juga tidak mengiktiraf kerasulan Nabi Muhamad s.a.w. kerana bukan lahir dikalangan bangsa mereka sedangkan sebelum ini Allah telah membangkitkan ramai nabi di kalangan bangsa Yahudi tapi didustakan malah ada yang dibunuh oleh bangsa Yahudi sendiri.

Perjuangan semangat bangsa hingga menyokong membuta tuli walaupun kepada perkara mungkar itu assobiyah.Dan Nabi s.a.w mengingatkan bahawa tidaklah Assobiyah itu dari kalangannya!"

Betapa umat Islam sekarang kadang-kadang lupa untuk menilai semula segala amal perbuatan mereka hingga sesetengahnya tergelincir akidahnya tanpa disedari.Maka eloklah kiranya kita menjadikan malam-malam penghujung ramadhan ini sebagai detik untuk kita bermuhasabah diri kepada Allah.Moga masih ada kesempatan untuk kita bertaubat dan menginsafi diri.Allah Akbar!


by jinbukitridan

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP