Assalamualaikum ,Pemuda Muadzam Shah bersama dalam menyampaikan info yang bermanafaat,,, terima kasih atas ziarah anda......

Gula dan gula-gula

Gula ........ satu pemanis yang telah menjadi keperluan asas manusia. Walau naik 20 sen tetapi kesan rantaiannya lebih bernilai daripda itu. Teo 0 bubuh gula , kuid donat celup gula. Harganya pula takkan duduk 4 biji singgit lagi.

Gula- gula....sangat popular terutama menjelang pilihanraya. Lagu tema pemimpin yang tidak ada kekuatan sendiri sebaliknya perlukan bantuan ‘gula-gula’ untuk meraih undi. Janji manis semua boleh. Rakyat menganga mendengarkan janji yang menggiurkan tapi berlalu pilihanraya dan sudah di tampuk kuasa gula-gula pilihanraya tinggal sekadar pemanis bicara. Manis bertukar kelat kelam.

Gula......Mengapa perlu menaikkan harga keperluan asas ini di saat ekonomi merayap dan jerih. Untuk mendapatkan sesuap nasipun berpeluh hangit tubuh petani dan nelayan. Kini perlu bermandi keringat lagi untuk membeli gula.

Gula-gula...Zalimnya manusia apabila sanggup memalukan muka untuk mendapat apa yang dipuja. Sanggup berjanji apa saja asal konon rakyat hidup terjaga. Umpama apa yang di kata boleh di kota. `Rakyat didahulukan pencapaian didahulukan...’ atau sekadar gula-gula untuk menutup kelemahan?

Gula...” 20 sen tidak banyak, masih rendah jika dibandingkan dengan negara yang lebih mahal (?) “ . “ kenaikan ini tidak dapat dielakkan..” . “ Rakyat perlu menjimatkan penggunaan gula..”
... Skrip biasa pemimpin yang suka meng’gula-gula’.

Gula Oh gula...manis kau apabila menjadi gula , di pandang sinis apabila sekadar menjadi` gula-gula’

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP