Assalamualaikum ,Pemuda Muadzam Shah bersama dalam menyampaikan info yang bermanafaat,,, terima kasih atas ziarah anda......

Pena pengarang...

Sedar tidak sedar tahun baru masihi berganjak lagi. Meninggalkan 2009 yang penuh nostalgia manis dan pahit di benak sanubari masing-masing. Sudah menjadi kebiasaan menjelang tahun baru azampun baru walaupun kebanyakannya azam lama masih bersisa untuk dilaksanakan. Bagi para blogger sudah tentulah tahun lalu menjadi tahun sibuk akibat terlampau banyak isu yang perlu ditangani dan tidak menang tangan untuk mengulasnya satu persatu.

Key Performance indeks , Kepimpinan Najib , Bajet yang hampir gagal , Kematian Teo Beng Hock , Penyelewengan dana PKFZ ,Isu Tok Guru dan PMKBnya , dan yang terbaru kehilangan dua buah enjin jet benar-benar perlu dibahaskan dengan penuh wacana dan ilmiah. Ramai blogger atau penulis yang menulis mengikut hati dan rasa serta cenderung kepada minat politik masing-masing , Ada yang jujur mengemukakan hujah yang bernas dan lojik. Dan ada juga yang sekadar menembak fitnah membuta tuli sekadar kepingin meraih khalayak pembaca tidakpun mengahrapkan hit yang tinggi di laman karya masing-masing. Begitulah ghalibnya manusia yang mengharapkan perhatian dan penghargaan.

KPI

Antara perkara pertama yang dihighlightkan Tok Jib sebaik sahaja mengangkat sumpah Perdana Menteri keenam negara. Bunyinya menarik dan jika benar-benar dilaksanakan mungkin membawa sedikit-sebanyak kebaikan kepada negara terutamanya prestasi para Menteri dan Wakil Rakyat. Tapi setakat ini masih belum nampak jelas KPI ini membawa perubahan besar kepada barisan pemimpin utama negara kerana ekonomi tetap malap , masalah jenayah dan sosial makin menjadi-jadi , dan keselesaan rakyat terbanyak tetap tidak berubah. Barang tetap mahal dan pengangguran melata di bandar dan desa. *Barangkali tahun ini bapak menteri lebih banyak menyelesaikan kemelut dalaman parti masing-masing berbanding berkhidmat untuk rakyat.

Prestasi Najib

Ada yang berpendapat prestasi Najib masih sukar diukur walaupun hampir setahun mentadbir negara. Jika diukur dengan prestasi ekonomi Najib masih masih gagal malah bajetnya sendiripun hampir gagal, Jika diukur dengan statistik kadar rasuah dan jenayah masih juga gagal malah jika diukur dengan kecekapannya sebagai Pengerusi Barisan Nasionalpun beliau masih gagal. Kebanyakan komponen BN berantakan dan terheret dalam konflik yang entah bila akan sudah. Nampaknya ` tranformasi besar’nya belum menjadi kenyataan. Pendek kata setakat ini KPI beliaulah paling merudum!

Tok Guru dan Kelantan

Isu Tok Guru Nik Aziz dan PMKB sedikit sebanyak meninggalkan kesan dihati masyarakat. Negatifnya ianya melibatkan beberapa kerat orang yang selama ini dipercayai dan mempunyai nama besar dalam Pas. Ditohmah sebagai politik suku-sakat dan campurtangan keluarga dalam Parti dan urusan negeri. Fitnah!. Tidak sukar mengejutkannya. Yang positifnya masyarakat melihat Pas seakan tidak lagi dilindung tembok tebal yang menghalang masyarakat menonton persembahan politiknya. Barangkali kini agak terbuka dalam berbincang halatuju dan permasalahan parti namun masih di ruang lingkup disiplin berjemaah. Boleh berbeza pendapat dan buah fikiran dalam usaha merealisasikan dasar dan fikrah yang satu. Islam syumul.

Dua enjin lesap wal-ghaib

Kita memang terkejut dengan perkara yang agak mustahil ini berlaku. Kita Pasti akan lebih terkilan lagi jika memikirkan moral atau pengajaran daripada kes ini. Adakah keselamatan negara masih ditahap lemah sehingga mudah dinodai oleh si pengkhianat mata duitan? No komen!. Apa yang pasti kita tidak sesekali boleh berkompromi dengan anasir yang boleh menggugat keselamatan negara dan rakyat.


Tahun 2009 meninggalkan kesan besar kepada siasah politik negara. Secara umumnya seakan sedikit demi sedikit perubahan ke arah yang lebih positif mungkin berlaku. Politik matang dan bukan politik rimba. Rakyat pula semakin bijak berpolitik dan menilai sesuatu isu melalui pandangan yang luas lagi bermaklumat serta bukan lagi disempitkan oleh agenda pihak tertentu yang berkepentingan. Itulah sinar harapan dalam senario politik negara yang jika berterusan akan mendatangkan kebaikan kepada negara dan rakyat amnya.

Sebagai blogger yang baik seseorang itu mestilah rasa bertanggungjawaban dalam penulisannya. Tidak boleh lagi ikut rasa dan memfitnah melepaskan geram di dada. Berpendapatlah dengan pendapat yang baik dan berikanlah sedikit jalan penyelesaian dalam apa jua isu untuk manfaat negara dan rakyat.

Semoga tahun 1431H dan 2010 menjanjikan medan yang seronok untuk berblogger. Selamat tahun baru 1431 hijrah dan 2010M.

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP