Assalamualaikum ,Pemuda Muadzam Shah bersama dalam menyampaikan info yang bermanafaat,,, terima kasih atas ziarah anda......

Pemuda Pas bersama masyarakat

Dewan Pemuda Pas Rompin hari ini telah mengadakan program gotong-royong bersama masyarakat orang Asli di Kampung Dong , Keratong. Pada kali ini kami telah membantu petugas daripada Pejabat Kesihatan Daerah untuk menggali telaga kerek bagi kegunaan masyarakat di sini. Sebelum ini penduduk kampung hanya bergantung kepada sebuah kolam dan perigi kecil untuk mendapatkan keperluan air harian.

Kampung ini terletak agak jauh daripada kemajuan jika dibandingkan dengan petempatan masyarakat orang asli di tempat-tempat lain. Jalan menuju ke sini hanyalah melalui jalan tanah merah melalui ladang-ladang sawit dan daripada jalanraya utama mengambil masa sehingga 30 minit untuk ke sini.

Program hari ini adalah rentetan aduan awal masyarakat di sini yang menyatakan keperluan untuk mendapatkan keperluan air bersih dan terawat bagi kegunaan hampir 30 orang penduduknya.

Menurut Ketua kampung mereka Batin Klepek bin Tenggek selain masalah air di kampung ini juga tidak ada kemudahan Surau , Balairaya , bekalan elektrik mahupun jalanraya yang baik untuk menghubungkan mereka dengan kemajuan di luar. Kanak-kanak sekolah pula terpaksa menyeberangi sungai dan menggunakan jalan berlopak untuk ke sekolah yang jauhnya 20 minit perjalanan dengan motosikal. Kebanyakan penduduk di sini hanya bekerja di ladang sawit , menoreh getah dan bertani justeru menurut beliau mereka amat mengharapkan bantuan yang sewajarnya daripada pihak kerajaan.

Sementara itu menurut Ketua Dewan Pemuda Pas Rompin , Ustaz Nazri Haji Ahmad ini adalah kali kedua Pas Kawasan dan dewan pemuda bertandang ke sini. Kali pertama adalah pada bulan Ramadhan yang lalu dalam program mengagihkan sumbangan sempena hari raya. Menurut beliau pada masa-masa yang akan datang pihak dewan Pemuda Pas akan terus membantu penduduk di sini mengikut kadar yang termampu.

Gambar peristiwa


Pemandangan di sekitar kampung...



Di sinilah kami mendapatkan air untuk minum jika hari tidak hujan.



KP Rompin turut bekerja keras



Batin Kelepek...keluarganya menetap di sini sejak 1948



Berat sama dipikul



KP sedang mendengar luahan rasa Tok Batin



Ada wayar tapi elektrik tidak ada!

1 comments:

Unknown June 23, 2010 at 11:13 PM  

org asli dapat elaun undi dari umno..betul?:D

Post a Comment

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP