Assalamualaikum ,Pemuda Muadzam Shah bersama dalam menyampaikan info yang bermanafaat,,, terima kasih atas ziarah anda......

Double Standart!

`Angkuh dan tidak bertanggung-jawab’ telah dilebalkan kepada kerajaan Pulau Pinang apabila kerajaan negeri di bawah DAP cuba memperkenalkan nama jalan di negeri itu dengan pelbagai bahasa. Dakwaan ini telah diungkapkan oleh beberapa pemimpin negara yang kononnya begitu kuat memperjuangkan bahasa Melayu boleh di teliti dalam akhbar harian utama negara keluaran ahad 23 nov 2008.

Asasnya dakwaan angkuh dan tidak bertanggung jawab ini adalah berdasarkan kepada perlembagaan Malaysia perkara 152 yang meletakkan bahasa melayu sebagai bahasa kebangsaan diguna bagi maksud rasmi.

Tindakan Ketua II Gabungan Penulis Nasional yang berkata ‘telah tiba masanya rakyat negeri itu bersatu serta menunjukkan kejantanan sebenar dalam isu tersebut’ disifatkan seakan berkempen kepada rakyat pulau pinang supaya menentang kepada kerajaan pilihan rakyat yang ada seterusnya ingin menimbulkan polemik di negeri tersebut.

Anehnya respon ini amat berbeza dengan penggunaan bahasa inggeris dalam mata pelajaran sains dan matematik, walaupun mendapat tentangan dan bantahan dari sebahagian ibu-bapa namun hingga sekian lama ia tetap diteruskan , juga dilihat sebagai sikap degil dan ego kerajaan pusat bagi melanggari perlembagaan Malaysia yang sama. Apabila kerajaan pusat buat keputusan ianya dikatan elok,cantik dan sesuai dengan keadaan semasa, tiada pula juak-juak pimpinan yang cuba menghalang perlaksanaannya, mungkin mereka ini takut kehilangan jawatan, pangkat atau keistimewaan lain yang diperolehi sehingga dilihat sebagai menggadai bahasa sendiri.

Kritikan dan bantahan timbul akibat dari cadangan pelaksanaan papan tanda pelbagai bahasa disamping bahasa melayu oleh Ketua menteri Pulau Pinang bagi mempromosikan Georgetown sebagai Tapak warisan Dunia. Tindakan kerajaan Melaka yang meletakkan pelbagai bahasa di Makam Hang Tuah juga dikatakan untuk memberi penerangan kepada pelancung tidak pula mendapat bantahan dari mana-mana pemimpin negara yang kununnya berjuang mempertahankan bahasa melayu.

che li

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP