Assalamualaikum ,Pemuda Muadzam Shah bersama dalam menyampaikan info yang bermanafaat,,, terima kasih atas ziarah anda......

Raya with the wrong way!?


Puasa sudah raya pun sudah.Yang jelas di negara kita tidak sah raya kalau tidak medianya melaburkan hiburan yang terlampau.Sejak dari seminggu sebelum raya sudah ada kedengaran lagu mendayu-dayu di tv dan corong radio yang cuba mengalih perhatian umat Islam dari menghayati ibadah puasa.Begitu juga menjelang raya artislah yang paling sibuk...bagai lilin kununnya membakar diri menerangi kehidupan orang lain.


Acara wajib di kaca tv nyanyi-menyanyi,karaoke,tari-menari,percampuran bebas lelaki dan wanita dan bersalam-salaman lelaki dan wanita kunun nak minta maaf sesama mereka.Apakah ini cara yang disarankan Islam bagi kita meraikan hari raya?

Setelah sebulan panjang ditarbiyyah Allah di madrasah Ramadhan tapi apabila tiba hari raya kita menyambutnya seolah-olah Ramadhan tak pernah datang dan mendidik kita.

Sila sebutkan badan penyiaran yang manakah yang mengajak kita mengisi raya yang mulia ini dengan penuh kesyukuran kepada Allah dan mengingatkan kita kepada mati yang pasti mendatang!Berapa jam kah dalam sehari tv hari ini di isi dengan rancangan keagamaan berbanding ruang yang diberikan pada artis-artis untuk 'mencari makan'.

Pengaruh media amat besar kepada masyarakat.Jika hiburan semata-mata yang dihidangkan maka kenyanglah umat dengan hiburan yang melampau semata-mata.Di manakah tanggungjawab pengamal-pengamal media dan bos-bos mereka terhadap Allah dan menjaga iman umat Islam!?Apakah kalian fikir yang perbuatan kalian yang mengajak manusia menghayati anugerah Allah dengan cara yang salah ini tidak akan dikira dosa dan pahala.?Tepuk dada tanya iman!


jinbukitridan

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP