Assalamualaikum ,Pemuda Muadzam Shah bersama dalam menyampaikan info yang bermanafaat,,, terima kasih atas ziarah anda......

Rakyat Rompin yang perlu pembelaan!

‘Sedih dan emosi’ begitulah komen ahli rombongan exco DPP Rompin yang menziarahi seorang ibu tunggal yang menderita keuzuran dan hidup dalam serba kekurangan di Kampung Sepakat , Rompin semalam. Sebenarnya pada awalnya Exco Dewan Pemuda Pas Rompin langsung tidak mengetahui di sebalik gambaran kehebatan pimpinan YB Tioman dan MP Rompin , Dato’ JJ ini ada sebuah petempatan yang seakan masih di era 60-an. Hanya lebih kurang 5 kilometer daripada Bandar Rompin mereka hidup di kampung yang laluannya hanya tanah dan becak seakan langsung tidak mendapat perhatian daripada Yang Berhormat!. Itu belum lagi melihat keadaan rumah mereka yang kebanyakannya amat menyedihkan jika dibandingkan dengan rumah Dato’ JJ yang tersergam indah di Muadzam Shah!


Berbekalkan maklumat awal daripada saudara Mohamad , Pengerusi Lujnah Kebajikan Dewan Pemuda kami sampai di rumah tersebut kira-kira jam 8 malam. Kami disambut oleh anak dan menantu ibu tunggal tersebut dengan mesra dan penuh ukhwah. Ibu tunggal tersebut Puan Ramlah Bakar rupanya telah sebulan terlantar sakit dan tidak mampu bergerak. Menurut menantunya , Ibunya itu disahkan oleh doktor mengalami jangkitan kuman di kaki dan kelihatan keadaannya amat serius. Setelah beberapa kali berulang-alik ke Hospital sekarang mereka memilih untuk menggunakan perubatan tradisional sebagai alternatif.

Selain menjaga ibunya yang sakit menurut Puan Azlina mereka juga menjaga lima orang anak termasuk tiga orang anak saudara mereka yang masih kecil. Suaminya yang hanya bekerja sendiri menjadi tonggak untuk meneruskan kehidupan keluarga ini. Ustaz Nazri, Ketua DPP Rompin bersama rombongan yang lain sempat beramah mesra dan menyelami kesukaran yang dideritai oleh mereka. Walaupun keadaan hidup mereka sukar dan serba kekurangan namun ketabahan jelas terpancar diwajah yang telah sekian lama menempuh detik-detik sukar ini.

Menurut makluman yang diterima belum ada mana-mana pihak daripada umno Barisan Nasional selaku pemimpin di sini yang hadir membantu. Dato’ Jamaluddin Jarjis Ahli Parlimen Rompin kini dilantik menjadi Duta ke Amerika dan membataskan masanya di sini. Beliau yang dengar ceritanya boleh bersembang dengan rakyat Rompin melalui internet barangkali sangat sibuk dengan tugas barunya itu.

Setelah memberikan sedikit sumbangan daripada Dewan Pemuda Pas Rompin kami bersama-sama sempat membacakan doa agar Allah memberikan keringanan kepada keluarga ini. Sesiapa yang ingin menghulur sumbangan bolehlah menghubungi terus Puan Azlina di nombor 017-7911606 atau Ustaz Nazri selaku wakil Pemuda Pas Kawasan di nombor 019-9864379. Berdasarkan pemerhatian kami segala bentuk bantuan perlulah disegerakan memandangkan keadaan hidup mereka tidaklah bernasib baik seperti keluarga yang lain.

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP