Assalamualaikum ,Pemuda Muadzam Shah bersama dalam menyampaikan info yang bermanafaat,,, terima kasih atas ziarah anda......

Antara Tok Guru dan Tok Jib

Tahun ini barangkali sinonim dengan tahun pilihanraya atau tahun kemelut. Umpama banjir besar tahun 70-an mendapat nama begitu jugalah tahun ini bakal di kenang. Pilihanraya demi pilihanraya bukan saja menguji kekuatan pengaruh parti tapi menguji juga kepintaran jenderal masing-masing. Antara parti yang menjadi tumpuan tahun ini adalah parti yang majoriti mewakili kaum Melayu iaitu Pas dan UMNO. Tok Jib dengan gandingannya Muhyidin beradu pengaruh dan kredibiliti dengan ulama besar Pas Tok Guru Nik Aziz dan Tok Guru Haji Abdul Hadi Awang.

Masing-masing ada panduan dan halatuju tertentu dalam berpolitik. Umno barangkali bertemakan semangat nasionalisme Melayu(?) sementara Pas menjadikan Quran dan Sunnah Rasul sebagai panduan dalam melayari bahtera politik mereka. Masing-masing mewakili pengaruh besar dalam persada politik negara. Apa yang menarik untuk diperhatikan adalah gaya dua orang tokoh iaitu Tok Guru Nik Aziz dan Tok Jib dalam menyelesaikan kemelut dalaman dan rakan gabungan masing-masing. Tok Jib mewakili gabungan BN sementara Tok Guru pernah di’calon’kan untuk menjadi pengerusi PR.

Lihat sahaja kemelut dalam umno , MCA ,MIC ,PPP serta Gerakan yang tidak tahu bilakah penghujungnya. Setelah kian lama berlarutan Jenderal Tok Jib belum juga dapat menyelesaikan apa-apa masalah. Teguran dan ingatannya terhadap parti komponennya masih tidak mendatangkan apa-apa kesan. Malah konflik sesama mereka semakin teruk hinggakan kenyataan sidang akhbar politik mereka seakan lebih banyak daripada kenyataan sebagai pemimpin negara! Adakah Tok Jib sudah hilang pengaruh ( Atau tidak pernah berpengaruh ) di kalangan parti komponen mereka hinggakan masalah sebegitu kecilpun tidak boleh diselesaikannya? Di manakah idea hebat pemimpin perubahan umno ini? Kini tanggungjawab ini dilepaskan pula kepada timbalannya Muhyidin. Andaikata masalah ini berjaya diselesaikan Muhyidin barangkali akan kelihatan Muhyidin lebih pintar dan bijak bernegosiasi daripada bosnya sendiri.

Satu Malaysia yang dilaungkan merekapun semakin keliru di mata rakyat apabila melihat pemimpin bercakaran dan bertelagah sesama mereka di atas sementara menyeru pula mereka kepada rakyat di bawah agar bersatu.Satu Malaysia!. Adakah mereka lupa peribahasa Melayu yang Si Ketam tidak boleh mengajar anaknya berjalan betul kerana dia sendiri berjalan senget?
Lain pula ceritanya dengan pendekatan yang diguna pakai Tok Guru Nik Aziz . Apabila melihat sebahagian ‘orang’ Pas seakan sudah mula lena dan terlalu asyik berpolitik cepat-cepat beliau menyergahnya. ‘Pas mesti konsisten berdiri di atas dasar Quran dan Hadis dan anasir luar tidak dibenarkan sama-sekali menjadi anai-anai dalam Pas’ Huhh! Dua minggu kemudian masalah selesai. Tidak ada lagi ruang untuk dimanipulasi musuh dan ahli Pas bersiap-siaga dengan anasir jahat yang cuba melemahkan parti.

Begitu juga dalam isu Ariffahmi dan kerajaan negeri. Kepantasan Tok Guru dan Presiden Pas berjaya meredakan masalah yang baru saja menonjolkan kepalanya. Masalah selesai dan rakyat tidak tertipu. Amat mudah rupanya berpolitik cara Islam yang mana penyelesaian masalah diceduk saja dari sumbernya , Quran dan As-Sunnah!. Politik bukan matlamat namun sekadar jalan untuk mencapai matlamat!

Jika dibanci dan dibanding secara adil kepimpinan Pas lebih bijak menyelesaikan apa jua kemelut yang mendatang. Semuanya diselesaikan secara gentelman dan bersih. Tidak ada apa yang perlu disembunyikan baik daripada ahli mahupun rakyat jelata. Itulah bukti kepimpinan yang bijak dan berkarisma. Golongan seperti inilah yang layak memimpin negara.
Masalah utama dalam kelompok yang lain yang cuba menyelesaikan masalah di kalangan mereka adalah kepentingan diri dan poket masing-masing. Kalung kuasa yang ada dileher mustahil dilepaskan kerana menjadi tiket kepada kekayaan harta dan pengaruh! Rakyat dan ahli parti? Terkemudian di belakang.Rakyat banyak menilai ini. Barangkali kerana kesedaran rakyat inilah mereka tidak berani berdepan dengan rakyat di Kota Seputih.

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP